A CONTORNA PERSOAL DE APRENDIZAXE (CPA)


A CONTORNA PERSOAL DE APRENDIZAXE (CPA)


Introdución:

Segundo a Galipedia, a Contorna Persoal de Aprendizaxe (CPA) ten a súa orixe na expresión anglosaxoa Personal Learning Environment (PLE), que é un sistema de organización e xestión das diferentes ferramentas que nos axudan no proceso de ensinanza-aprendizaxe, no noso caso na Rede.

Subliñable é a aportación de Linda Castañeda e Jordi Adell, no seu libroEntornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en Red, onde definen a CPA como "o conxunto de ferramentas, fontes de información, conexións e actividades que cada persoa utiliza acotío para aprender".



(Pódelo descargar gratuitamente se premes o enlace)

A CPA das persoas está integrado polas súas experiencias básicas que configuran a súa aprendizaxe na educación formal e polas novas experiencias ás que se achegan a través das ferramentas tecnolóxicas actuais, aprendizaxe na educación informal. Xorde da necesidade de cada individuo de estar actualizado, xa que é a propia persoa usuaria quen define ou elixe os seus obxectivos, competencias, contidos, fontes etc

“Non é un xeito de ensinar, senón un xeito de aprender”


Os tres compoñentes indispensables da CPA:
  • Fontes de información: son os sitios que se consultan e as actividades que se realizan dos que obtemos información. Poden ser: medios online, bibliotecas dixitalizadas, blogs, canles de YouTube ou Vimeo, newsletters, programas de televisión subidos á Rede.
  •  Ferramentas: son aquelas coas que se modifica a información. Son as ferramentas dixitais ou programas que permiten traballar a información obtida e crear contidos para aprender. Poden ser: ferramentas para crear blogs, como Blogger o WordPress; presentacións, como Prezi o SlideShare; vídeos, como WeVideo o PowToon.
  •  Rede Persoal de Aprendizaxe (RPA): a CPA achega a posibilidade de crear a nosa Rede Persoal de Aprendizaxe (RPA. Do inglés: PLN - Personal Learning Network), A RPA forma parte da Contorna Persoal de Aprendizaxe (CPA) e fai referencia á comunicación coas persoas coas que compartimos o noso coñecemento e experiencias ou colaboramos na creación de novos obxectos de aprendizaxe. E para elo se poden empregar distintas ferramentas que poden clasificarse en asincrónicas e sincrónicas.
 o Ferramentas sincrónicas: os chats, as ferramentas de telefonía IP como Skype e os
     encontros profesionais como os eventos ou as conferencias.

As tarefas básicas que debe levar a cabo unha persoa para desenvolver a súa Contorna Persoal de Aprendizaxe son seis:
1.    Buscar e filtrar a información de interese.
2.    Organizar os contidos.
3.    Comunicarse cos demais.
4.    Crear novos contidos.
5.    Publicalos para compartilos coa comunidade.
6.    Colaborar con outros en tarefas de produción colectiva.




A xeito de conclusión dicir que o concepto CPA existe dende o principio dos tempos, pero noutros períodos da historia, non moi lonxanos, onde non existían as chamadas novas tecnoloxías ou non estaban ao alcance de todos, era moito máis complexo contar cunha CPA diversificada, abundante e baseada en numerosas fontes de información, por mor da imposibilidade, económica e materialmente, de acceder e dispoñer de libros ou de centos de libros, ou en moitos casos, simplemente, de material formativo básico; ao que habería que engadir que o coñecemento estaba centralizado nas institucións educativas de carácter formal, que “monopolizaban o saber oficial”. Pero isto mudou polos importantísimos avances tecnolóxicos que se desenvolveron ou que se están a desenvolver e que nos levan a vivir no mundo das novas tecnoloxías, nun mundo onde o coñecemento é aberto, onde calquera pode ser creador e distribuidor de información, nun mundo no que dispoñemos de centos de miles de fontes e recursos para poder autoformarnos, e, en definitiva, nun mundo onde xorden novos conceptos como a ”democratización do saber”. Pero non só se incrementa infinitamente a posibilidade de formarse, senón, e aquí radica unha das importantes novidades desta nova concepción do saber, que podemos compartir os nosos coñecementos, experiencias, informacións, reflexións e axudar a ampliar as CPAs de moitísimas outras persoas, e viceversa, todo vía online, posibilitando un aprendizaxe continuo a longo de toda a vida, nunha contorna colaborativa.


Como está a miña CPA:

Para ser sincero, ata que tratamos este tema, e se non lembro mal, creo que nunca escoitara falar deste término e polo tanto, moito menos podía nen imaxinar o que comprendía.

A xeito de anécdota, tal era o meu descoñecemento desta materia que cando fixemos a práctica de deseñar a nosa CPA, con toda a ornamentación precisa, colores engadidos, só recollín aspectos relacionados coas TIC, descartando os máis tradicionais xeitos de aprender e de informarme/desinformarme cos que me teño desenvolvido como persoa e como profesional ao longo da miña traxectoria vital. Craso erro pola miña parte, pero que vou ter en conta para cando, de xeito sopesado e repensado, defina e elabore unha CPA axeitada ás miñas necesidades.


Ao longo destes días podería ter modificado o deseño que fixera inicialmente, engadindo o non recollido no seu momento, pero considerei máis ilustrativo do quero dicir o primeiro deseño realizado.

Esta tarefa, ao mesmo tempo, fíxome reflexionar sobre a miña relación con determinadas ferramentas TICs, o xeito informal, pouco habitual e moi probablemente anticuado de empregalas, relacionado co pouco respecto que lles teño e coa escasa fiabilidade que me merecen boa parte delas, e sobre a posibilidade real do seu emprego non só como ferramentas de comunicación, senón como ferramentas de aprendizaxe, …

Por outra banda e buscando o aspecto positivo do asunto é de recoñecer que non padezo ningún tipo de dependencia dixital, polo que non me considero afectado polos novos conceptos xurdidos, como a denominada infoxicación ou a Síndrome FOMO.


Expansión da miña CPA:

Polo exposto no apartado anterior, antes de proceder á expansión dunha CPA deberemos analizar detidamente as diferentes opcións que se nos poidan presentar para que a elixida cumpra axeitadamente coas expectativas que depositaremos nela, tendo en conta ademais que moitos dos recursos e ferramentas que temos ao noso alcance realizan funcións e presentan utilidades similares.

Debido a elo, a expansión da miña CPA producirase de xeito paulatino, sen presas, incorporando as fontes, as ferramentas e os recursos que verdadeiramente resulten de interese e de utilidade para acadar os obxectivos e as necesidades de aprendizaxe que me estableza en cada momento.

No Curso de Posgrao de Especialización en Orientación laboral. Ed. 2018 se nos están a presentar unha serie de ferramentas e recursos que poden resultarnos de utilidade neste proceso. De entre as mesmas, destacaría Feedly por ser moi sinxela e pola súa utilidade.
 
Segundo a Wikipedia, Feedly é un lector de RSS que permite organizar e acceder rapidamente desde un navegador web ou das súas aplicacións para teléfonos intelixentes a todas as novas e actualizacións de blogs e demais páxinas web que o sistema soporta. Entre outras características permite ordenar todos os contidos de xeito que facilita á persoa usuaria aforrar tempo por non ter que revisar unha a unha todas as fontes de noticias.




Outras ferramentas de interese:

Hai outras ferramentas que poden ser de utilidade para a expansión dunha CPA:

Scoop.it: É unha ferramenta que permite seleccionar contidos e clasificalos dacordo a categorías previamente definidas polas persoas usuarias.

Diigo: É un sistema de xestión de información persoal baseado no concepto "nube", que inclúe marcadores web, bloc de notas post-it, arquivo de imaxes e documentos, así como selección de textos destacados. Permite a creación de grupos (públicos ou privados) para compartir enlaces favoritos.

Wakelet: É unha plataforma de curación de contidos que permite gardar artigos, vídeos, tweets, podcats,... que atopas en liña para empregar máis adiante.


Para saber máis:


Comentarios

Publicacións populares deste blog

A orientación laboral e os centros de menores

O MEU PLE